Wat is AVG?
1. Wat is AVG en wat betekent dit echt voor mij?
GDPR staat voor General Data Protection Regulation en is een nieuwe verordening inzake gegevensbescherming die vanaf 25 mei 2018 van toepassing is in de EU. GDPR regelt hoe bedrijven en organisaties met uw persoonsgegevens mogen omgaan. Wat de AVG doet, is dat u meer invloed krijgt op de manier waarop uw persoonlijke gegevens kunnen worden gebruikt. Uw rechten worden gedetailleerder beschreven in ons privacybeleid.
2. Wat zijn ‘persoonlijke gegevens’?
Persoonlijke informatie is allerlei informatie die direct of indirect aan een levend persoon kan worden gekoppeld. Voorbeelden van persoonlijke informatie zijn de naam, het burgerservicenummer, het postadres en het e-mailadres, maar ook andere informatie die verband houdt met de fysieke, genetische, mentale, economische, culturele of sociale identiteit van een persoon.
3. Hoe gaat Hidroxa om met mijn persoonsgegevens? Wat voor beveiliging heb je?
Ons doel is om u altijd hoogwaardige gezondheidszorg en/of service te bieden en om dit te kunnen doen, verzamelen wij persoonlijke gegevens over u zoals hierboven beschreven. In gevallen waarin u producten koopt in de webshop van Hidroxa, wordt informatie over uw aankoop samen met contactgegevens opgeslagen. Als u contact opneemt met onze support/klantenservice, worden die gegevens bewaard om eventuele gevallen op te kunnen volgen die zich voordoen als u opnieuw hulp zoekt bij onze klantenservice. Soms kunnen delen van de informatie worden gebruikt om de veiligheid van onze producten te monitoren en vervolgens te delen met onze fabrikanten en partners om de verbetering van het werk/de opvolging van onze producten op de markt te garanderen. Als u bij ons gezondheidszorg aanvraagt, wordt die informatie intern bewaard en niet gedeeld met onze partners. De toegang tot deze gegevens is beperkt tot mensen die u gezondheidszorg verlenen, die aan onze klantenservice/administratie werken, of voor zover nodig in het kader van ons voortdurende kwaliteitswerk en productontwikkeling. Wij hier bij Hidroxa nemen uw veiligheid zeer serieus en werken er voortdurend aan om de veiligheid van onze systemen te garanderen. Dit doen wij door gebruik te maken van een combinatie van onze eigen experts, automatische en handmatige tests.
4. Welke persoonsgegevens verwerkt Hidroxa over mij?
We process basic personal information such as name, address, social security number and telephone number, email address. This data is necessary for you to be able to place orders from our webshop and for us to be able to send the products to you, that we should be able to help you with returns and any problems that arise with products that you have bought from us and to monitor/follow the medical devices sold by us. In cases where you seek care from us, we also process medical data submitted by you or obtained from other care providers with your consent. This together with your other personal information is necessary for us to be able to identify you to know that it is really you who is seeking care, for you to be able to book an appointment for video calls with us, and to be able to keep a patient record.
5. Waar slaan jullie mijn persoonlijke gegevens op?
Hidroxa bewaart de meeste persoonlijke gegevens op gecodeerde servers binnen de EU. Deze servers worden geleverd door een onderaannemer die alleen uw persoonlijke gegevens opslaat en er geen toegang toe heeft. Wanneer u een aankoop doet via een van onze partners die betalingen afhandelen, zoals Paypal, Klarna of Stripe, hebben zij hun eigen routines voor het verwerken van persoonlijke gegevens en de informatie die u van hen ontvangt en goedkeurt.
Hidroxa Online
Voor degenen onder u die zorg zoeken bij onze digitale zweetkliniek, Hidroxa Online, geldt het volgende: Persoonlijke informatie die wordt geregistreerd in verband met het invullen van de Gezondheidsverklaring, wordt ongeïdentificeerd opgeslagen op de server van een onderaannemer. Deze gegevens worden afgehandeld door de arts waarmee u het videogesprek moet voeren, met behulp van een legitimatiebewijs, om zeker te kunnen weten van wie de Gezondheidsverklaring is. De arts zet de Gezondheidsverklaring vervolgens over op uw medisch dossier.
6. Betekent dit dat u mijn persoonsgegevens buiten Zweden of de EU verzendt?
Wij slaan geen gevoelige persoonsgegevens (zoals medische of gezondheidsgegevens) op buiten de EU. Soms worden delen van uw persoonsgegevens verwerkt door partners buiten de EU. Een dergelijke overdracht buiten de EU vindt alleen plaats op voorwaarde dat de overdracht legaal is volgens de huidige wetgeving inzake gegevensbescherming.
7. Hoe lang bewaren jullie mijn persoonlijke gegevens?
Medische informatie over u wordt bewaard in overeenstemming met de huidige wetgeving inzake patiëntgegevens, die vereist dat de gegevens gedurende een bepaalde periode worden bewaard. Niet-medische persoonsgegevens worden alleen opgeslagen voor zover dat nodig is om een hoogwaardige dienstverlening te kunnen bieden, in overeenstemming met de AVG en andere toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming. Bij de aanschaf van onze medisch technologische producten worden persoonsgegevens samen met de ID van het product opgeslagen voor traceerbaarheid in geval van een incident met het product en om goede service te kunnen bieden en servicezaken op te kunnen volgen.
8. Ik wil graag ‘vergeten’ worden en dat u alle persoonlijke informatie over mij uit uw systemen verwijdert. Hoe werkt dit en hoe lang duurt het?
Als patiënt zijn de meeste gegevens die wij verwerken geclassificeerd als medische gegevens. In overeenstemming met de wetgeving inzake patiëntgegevens moeten dergelijke gegevens gedurende een bepaalde periode worden bewaard. Dergelijke gegevens vallen dus niet onder het recht om vergeten te worden. Dit geldt ook voor de traceerbaarheid van de verkoop van medische hulpmiddelen. Persoonsgegevens samen met een ID op de automaat vallen daarom niet onder het recht om vergeten te worden, zolang u als klant het product in uw bezit heeft. Als het echter gaat om andere persoonlijke informatie (niet-medische gegevens), zoals bepaalde contactgegevens, kunt u per e-mail contact met ons opnemen op kundtjanst@hidroxa.com en zullen wij aan uw verzoek voldoen. Als u verzoekt om vergeten te worden, worden niet-medische gegevens zo snel mogelijk, maar uiterlijk 30 dagen na ontvangst van het verzoek, verwijderd. Wij bevestigen schriftelijk welke gegevens zijn verwijderd en wanneer dit is gebeurd.
9. Als ik nog vragen heb over de verwerking van persoonsgegevens door Hidroxa, met wie moet ik dan contact opnemen?
Voor vragen over privacy en gegevensverwerking kunt u altijd per e-mail contact met ons opnemen via kundtjanst@hidroxa.com. Wij doen ons best om uw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.